Kuinka sitoutat parhaimmat työntekijäsi?

Työntekijöiden rekrytointi on sijoittamista yrityksen tulevaisuuteen. Jotta yritys saisi listoilleen ne parhaimmat osaajat, on rekrytointiprosesseihin investoitava riittävästi resursseja. Osaavista tekijöistä kilpaillaan ja he voivat itse sanella sen, mitä he toivovat heille tarjottavan. Tämän vuoksi rekrytointiprosessin olisi tärkeää olla yrityksen näköinen – näin parhaat osaajat saisivat mahdollisimman realistisen kuvan sekä kokemuksen yrityksen toimintatavoista.  Laadukkaan rekrytointiprosessin lisäksi, uuden työntekijän perehdyttäminen vie myös aikaa.

Jotta tämä vaivannäkö ei menisi hukkaan, on tärkeää pyrkiä sitouttamaan työntekijä yritykseen. Näillä vinkeillä saat pidettyä ne parhaimmat työntekijät palveluksessasi:

Ole rehellinen

Rehellisyys täytyy lähteä jo työpaikkailmoituksesta. Sokerilla kuorrutetulla työpaikkailmoituksella saat varmasti useita hakemuksia, mutta palveleeko se rekrytoinnin tarkoitusperää oikeasti? Se, mitä tarjoat, täytyy perustua realismiin. Kerro siis työpaikkailmoituksessa rehellisesti, mitä työntekijä tulee tekemään päivittäin ja mitä yrityksellä on hänelle tarjottavaa. Näin työpaikkaa todennäköisesti hakevat ne osaajat, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita kyseisestä tehtävästä.

Kuuntele, mitä hän haluaa

Ennen sopivan ehdokkaan palkkaamista, on tärkeää kartoittaa, mitä hän haluaa kyseiseltä tehtävältä. Jos hän kertoo toiveensa edetä yrityksessä, varmista, että hänellä on tosiaan mahdollisuus siihen. Tai jos hänellä on mielessään jo valmiina joitain hankkeita tai projekteja, joihin hän haluaa osallistua, anna hänelle siihen mahdollisuus. Näin toimimalla osoitat työntekijälle, että kunnioitat häntä ja luot samalla vahvemman yhteyden häneen. Jos lupauksesi osoittautuvat tyhjiksi tai jatkuvasti lupaat asioita, joita et voi täyttää, on melko varmaa, että työntekijä vaihtaa paikkaa. Joten, jos haluat työntekijän antavan kaikkensa, toimi häntä kohtaan samoin ja varmista, että autat häntä saavuttamaan tavoitteensa.

Auta uutta työntekijää asettumaan taloksi

Kun olet palkannut osaajan ja päässyt sopuun muista yksityiskohdista, kuten palkkauksesta, on tärkeää, että hän kokee olonsa tervetulleeksi. Uuden työn aloittaminen ja taloksi asettuminen on jokaiselle työntekijälle ehkä hieman jopa jännittävä tilanne. Sen vuoksi olisi tärkeää, että häntä tuettaisiin heti alusta alkaen hänen uusissa tehtävissään. Tämä voi olla avun tarjoamista, koulutusta tai vain ystävällinen huomautus siitä, että apua saa pyytämällä. Jos jätät uuden työntekijän oman onnensa nojaan, on todennäköisempää, että asettautuminen taloksi vie kauemmin, joka taas lisää hänen epävarmuuttaan.

Luota

Osoita työntekijälle luottamusta ottamalla hänet mukaan päätöksentekoon. Kysy häneltä neuvoa ja mielipiteitä siihen, kuinka hän ratkaisisi ongelmia. Tue ja kannusta työntekijää luovaan ajatteluun ja anna hänelle aikaa sekä mahdollisuuksia ideoida uutta. Näin molemmat osapuolet hyötyvät – työntekijä tuntee itsensä tärkeäksi ja yritys saattaa saada hänen ideoistaan uusia ansaintamalleja.

Anna palautetta

Säännöllinen palautteen antaminen auttaa työntekijää tuntemaan olonsa luottavaisemmaksi niin tekemäänsä työtä, kuin työnantajaansa, kohtaan. Henkilökohtaisen suhteen luominen työntekijään on siis tärkeää, jotta vuorovaikutus toimisi molemminpuolisesti.  

On todennäköistä, että jossain vaiheessa parhaimmatkin osaajat lähtevät uusien haasteiden pariin ja pitkällä aikajänteellä heidän pitäminen voi osoittautua haasteelliseksi. Noudattamalla vinkkejämme voit kuitenkin olla varma siitä, että työntekijälle on jäänyt paras mahdollinen kokemus työpaikasta ja hän tulee jakamaan näitä kokemuksiaan myös tulevaisuudessa eteenpäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.