Mitä tulee ottaa huomioon työnhaussa?


Työnhaku on muuttunut entistä raadollisemmaksi ja on auttamattoman selvää, että perinteisillä työnhaun menetelmillä hukkuu massaan. Se, että lähetät perinteisen hakemuksen sekä cv:n, olivat ne sitten kuinka huolellisesti laadittuja, eivät enää riitä kaikilla toimialoilla. Nykyään täytyy ottaa entistä järeämmät keinot käyttöön. Työnhakeminen on oman osaamisensa myymistä ja on tärkeää, että pystyt osoittamaan mahdolliselle tulevalle työnantajallesi, että he tarvitsevat juuri sinun taitojasi. Sinun täytyy pystyä vakuuttamaan rekrytoija välittömästi, jotta ovi työhaastatteluun avautuu.

Brändäys on tärkeää myös työnhaussa ja taitavasti rakennettu henkilöbrändi auttaa saavuttamaan tavoitteet, joka tässä tapauksessa on halutun työpaikan saaminen. Brändiä ei rakenneta hetkessä, ei myöskään henkilöbrändiä. Osaamisesi on muovautunut vuosien saatossa ja muokannut sinusta sellaisen, kun olet tällä hetkellä. Koulutus, työ- sekä elämänkokemus ovat kasvattaneet sinusta yksilön, jolla on tietyt vahvuudet, joita haluat hyödyntää. Tästä lähtee henkilöbrändin rakentaminen. Vaikka itsensä brändääminen saattaakin kuulostaa monimutkaiselta, ei se ole tähtitiedettä. Henkilöbrändi  perustuu henkilökohtaisiin ominaisuuksiisi ja ne tulisi tuoda taitavasti esiin työnhaun yhteydessä käytetyissä materiaaleissa sekä sosiaalisen median kanavissa. Myös viestintä on tärkeää. Mieti, millaisen kuvan haluat itsestäsi antaa ja kiinnitä huomiota myös työnhaun otsikointiin. Tässä suhteessa voit olla, en sanoisi röyhkeä, mutta rohkea ja luottaa itseesi sekä taitoihisi!

 

Osaamisesi on muovautunut vuosien saatossa ja muokannut sinusta sellaisen, kun olet tällä hetkellä. Koulutus, työ- sekä elämänkokemus ovat kasvattaneet sinusta yksilön, jolla on tietyt vahvuudet, joita haluat hyödyntää.

 

Kuinka sitten päivittää työnhaku tälle vuosituhannelle?

Käytä mielikuvitusta! Valitse itsellesi sopivat sosiaalisen median kanavat, luo itsellesi vähintään LinkedIn –profiili, twiittaa ahkerasti ja jos osaamista riittää, rakenna itsellesi WordPress-sivusto, jonne voit luoda portfolion sekä kertoa itsestäsi enemmän. Mikäli esiintyminen tuntuu luontevalta, tee itsestäsi esittelyvideo. Voit myös hyödyntää osaamisesi esiin tuomista kirjoittamalla blogia. Blogissa on myös se hyvä puoli, että vaikka työllistyisitkin haluamallesi alalle, voit silti jatkaa blogin kirjoittamista myös asiantuntijan näkökulmasta. Kuvat kertovat enemmän, kuin tuhat sanaa, joten käytä tätä hyödyksesi ja ota tai pyydä joku ottamaan itsestäsi valokuvia, jotka heijastavat persoonaasi.

Voit myydä itsesi työnantajalle näyttämällä, että osaat hakea töitä ja olet nähnyt vaivaa sen eteen, että osaamisesi huomattaisiin. Oma aktiivisuus varmasti palkitaan ja jotta tulisit huomatuksi, sinun täytyy myydä osaamistasi aktiivisesti. Lähetä hakemuksesi, johon olet linkittänyt edellä mainitut asiat, mielenkiintoisten työpaikkojen lisäksi myös yrityksiin, jotka eivät hae tällä hetkellä työntekijöitä, mutta jotka voisivat olla potentiaalisia työnantajia oma osaamisesi huomioon ottaen. Avoimet hakemukset luetaan aina ja niihin palataan varsinkin silloin, kun hakemus on ollut mielenkiintoa herättävä. Ja voihan se olla niin, että pääset haastatteluun siltä istumalta.

Lyhyesti:

  • Mieti ne sinulle luontevat keinot, joiden avulla erotut joukosta.
  • Kiillota osaamisesi ja vahvuutesi niin, että se suorastaan häikäisee rekrytoijan.
  • Pidä osaamisesi olennaisena osana koko työnhakuprosessia ja myy se rekrytoijalle.
  • Ole aktiivinen ja näytä, että olet nähnyt vaivaa työnhaun eteen.

Tässä oli muutama mieleeni juolahtanut idea, ota näistä ehdotuksista koppi ja ideoi itse lisää!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.