Miten teknologia on muuttanut rekrytointia ja kuinka tämä näkyy Total-Henkilöstöpalveluilla?

Teknologia on tuonut aivan uuden ajattelumallin rekrytointiin. Perinteiset rekrytointimenetelmät eivät enää ole niin relevantteja kuin ennen ja rekrytoijat näkevät asiat hieman eri tavoin, kuin aikaisemmin. Teknologia on mahdollistanut tehokkaamman ajankäytön sekä paremman ja vaivattoman tavan kommunikoida asiakkaiden sekä työnhakijoiden kanssa.

Yritykset, jotka rekrytoivat useita kertoja vuodessa, hyötyvät rekrytointijärjestelmän käytöstä. Sähköpostitse lähetettävät hakemukset ovat jäämässä pois järjestelmien helppouden ja tehokkuuden vuoksi. Toimialasta riippumatta, rekrytointijärjestelmä on tehokas tapa julkaista hakemuksia eri medioissa, viestiä hakijoiden kanssa sekä hallita työhakemusmassaa. Digitalisaation myötä, myös psykologiset testit ovat muuttuneet digitaalisiksi testeiksi, joiden tulkintaan toki tarvitaan asiantuntijoita.

Sosiaalinen media on yksi potentiaalinen kanava löytää sopivia työntekijäehdokkaita. Varsinkin LinkedInin kaltaiset palvelut ovat nostaneet suosiotaan viime vuosien aikana. Niiden kautta niin asiakkaiden, kuin työnhakijoidenkin tavoittaminen on helpompaa. Sosiaalisen median kautta mainostaminen mahdollistaa myös oikeanlaisten sekä passiivisten hakijoiden löytämisen markkinoinnin kohdentamisen avulla.

Teknologia on mahdollistanut myös haastattelujen pitämisen missä ja milloin vaan, se tuo joustavuutta rekrytointiprosessiin. Videohaastattelut mahdollistavat joustavat aikataulut ja näin myös hakijoiden on mahdollisuus päästä haastatteluihin ”paikan päälle”, koska he voivat tallentaa oman vastauksensa silloin, kun se heille sopii.

Viestintä niin asiakkaiden, kuin työntekijöiden kanssa on muuttunut merkityksellisemmäksi. Teknologia on tuonut uusia viestintämahdollisuuksia, kuten pikaviestit, videopuhelut ja chatbotit. Nämä kaikki ovat hyviä keinoja myös tavoittaa työnhakijaehdokkaita nopeammin ja tehokkaammin. Niiden kaikkien avulla työnhakemisesta on tehty entistä vaivattomampaa.

Strategisen rekrytointimarkkinoinnin avulla työnantaja voi kehittää myös työnantajamielikuvaansa positiivisemmaksi. Tähän on olemassa monia erilaisia mahdollisuuksia, mutta näistä lienee käytetyimmät sisällön tuottaminen niin blogiin, kuin sosiaaliseen mediaan sekä erilaisten resurssien, kuten hakukonemarkkinoinnin hyödyntäminen. Nämä kaikki ovat keskeisiä keinoja paremman sekä houkuttelevamman työnantajabrändin luomisessa. Hyödyntämällä teknologiaa työantajamielikuvan luomisessa tai parantamisessa tulee olla tarkka, että se ei käänny itseään vastaan. Tunnetusti negatiivinen kommentointi leviää nopeammin, kuin positiivinen.

Teknologia on tuonut rekrytointiprosessiin tehokkuutta. Se tuo siis oivan lisän tiettyjen toimintojen automatisoiduttua, mutta se ei kuitenkaan tule täysin korvaamaan inhimillistä kanssakäymistä. Silti, on todella mielenkiintoista seurata, millaiseksi esimerkiksi alan liiketoimintamallit tulevat muotoutumaan digitalisaation myötä.

Kuinka digitalisaatio näkyy Total-Henkilöstöpalveluilla?

Olemme ottaneet käyttöön chatbotin, joka nopeuttaa niin työpaikan hakemista, kuin viestintää asiakkaiden kanssa. Sinun ei siis tarvitse täyttää enää pitkiä lomakkeita, vaan voit halutessasi kertoa itsestäsi tai siitä, minkä ongelman kanssa tarvitset apua suoraan Touko-Botillemme ja jättää samalla yhteystietosi. Me olemme sinuun sen jälkeen yhteydessä! Näin pystymme palvelemaan paremmin niin asiakkaitamme, kuin työnhakijoitammekin.

Touko-Botin löydät sivumme alareunasta sekä tiettyjen työpaikkailmoitusten yhteydestä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.