Näin laadit hyvän työpaikkailmoituksen

Työpaikkailmoituksen teko vaatii muutakin kuin nopean rustailun hätäisesti, ainakin niissä tapauksissa, kun hyvä tekijä halutaan oikeasti löytää. Ilmoituksen tulisi antaa selkeä näkemys hakijalle siitä, mikä paikka on tarjolla, ja millaista tyyppiä siihen haetaan. Hyvä yritys osaa markkinoida myös itseään työpaikkailmoituksessaan, ja tekee itsestään houkuttelevan työnantajan, joka kiinnostaa hakijoita.

Nappaa tästä viisi tärkeää pointtia työpaikkailmoituksen tekoon, ja opi tekemään entistä parempia ilmoituksia!

1. Avaa tehtävänkuva selkeästi. Mikä tehtävä on kyseessä ja mitä se pitää sisällään. Kerro työtehtävistä, jotka kuuluvat valittavan henkilön vastuulle. Muista kertoa myös jo ilmoituksessa, kuinka pitkäksi aikaa työtä on tarjolla, onko paikka määräaikainen vai vakituinen. Pyri olemaan mahdollisimman avoin ja kertomaan asiat niin avoimesti kuin vain pystyt. Salamyhkäisyys ja suppea ilmoitus eivät houkuta hakemaan paikkaa.

2. Kerro, mitä asioita odotatte tai toivotte henkilöltä, joka työhön valitaan. Onko jotain tiettyjä taitoja, ominaisuuksia tai esimerkiksi tietynlainen koulutustausta, jotka ovat tehtävän kannalta oleellisia? Avaa tärkeimmät asiat, mitkä oikeasti vaikuttavat työntekoon ja henkilön valitaan. Muista kuitenkin, että liian tiukalla määrittelyllä voi vahingossa sulkea pois hyviäkin tekijöitä, joten pidä mieli avoinna.

3. Mitä teillä yrityksenä on puolestaan tarjota työntekijälle? Onko teillä jotain hyviä henkilöstöetuja? Tai ehkäpä teillä on äärettömän hyvä työporukka ja tiimihenki, jolla hakijaa voidaan houkutella. Mieti, mitkä ovat sellaisia asioita, minkä takia juuri tätä paikkaa ja teidän yritykseenne kannattaa hakea, mitkä asiat tuottavat lisäarvoa hakijalle? Enää ainoastaan työntekijän ei tarvitse vakuuttaa työnantajaa taidoistaan ja osaamisestaan, vaan myös työnantajan tulee panostaa siihen, että yritykseen halutaan töihin. Kilpailu on tänä päivänä niin kovaa, että kilpailuasetelma kääntyy hiljalleen toisin päin: työnhakijat eivät ainoastaan kilpaile yritykseen pääsemisestä, vaan yritykset joutuvat kilpailemaan keskenään myös siitä, että saavat osaamisen itselleen työnhakijan kautta. Muista siis panostaa myös työnantajamielikuvaan, jotta osaavat tekijät haluavat teidän yritykseen töihin!

4. Selkeät lisätiedot. Tee rekrytointiprosessista mahdollisimman selkeä ja avoin. Työpaikkailmoituksessa kannattaa kertoa sellaisen henkilön yhteystiedot, joka osaa antaa lisätietoja tehtävästä. Myös palkkauksen maininta ilmoituksessa houkuttaa hakijoita. Työpaikan sijainti on myös asia, joka hakijoita kiinnostaa: jokin sijainti saattaa olla este hakijalle, jolla ei ole esimerkiksi mahdollisuutta auton käyttöön. Toiselle jokin tietty sijainti taas saattaa olla hyvinkin mielenkiintoinen. Kertomalla paikasta mahdollisimman avoimesti, säästät myös omaa aikaasi.

5. Uskalla olla persoonallinen ja erottua! Kun teet työpaikkailmoitusta, pyri erottumaan muista yrityksistä ilmoituksellasi. Ilmoituksen pitää jäädä positiivisesti hakijan mieleen, jotta se on tehokas.

Kirjoittaja, Amalia Leinonen, on harjoittelijana Total-Henkilöstöpalveluiden Jyväskylän toimistolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.