Close
  • Työntekijälle
    • Avoimet työpaikat
    • Extranet
    • Ota yhteyttä
    • Lataa työnhaunopas
  • Työnantajalle
    • Henkilöstövuokraus
    • Rekrytointipalvelu
    • Tarjouspyyntö
    • Lataa rekrytoinnin opas
  • Ajankohtaista
    • Tiedostopankki
  • Ota yhteyttä
  • Extranet
  • Työntekijälle

      Avoimet työpaikat

      Haemme osaajia usealle eri alalle.

      KATSO AVOIMET TYÖPAIKAT

      Extranet

      Kirjaa tuntisi sähköiseen kirjausjärjestelmään.

      EXTRANET

      Ota yhteyttä

      Tarvitsetko apua tai neuvoja? Ota yhteyttä paikalliseen toimistoomme.

      OTA YHTEYTTÄ

      Tiedostopankki

      Etsitkö unelmiesi työpaikkaa? Lataa tälltä ultimaattinen työnhaun opas ja liity postituslistallemme.

      lue lisää

  • Työnantajalle

      Henkilöstövuokraus

      Henkilöstövuokraus on helppo tapa kasvattaa omaa liiketoimintaa pienemmillä riskeillä.

      Lue lisää

      Rekrytointipalvelu

      Yrityksen menestymisen kannalta, oikeat henkilöt ovat kasvun perusta.

      Lue lisää

      Tarjouspyyntö

      Kuvaile meille työntekijätarpeesi sekä jätä yhteystietosi.

      lue lisää

      Tiedostopankki

      Täältä voit ladata hyödylliset oppaamme!

      lue lisää

  • Ajankohtaista
    • Tiedostopankki
  • Ota yhteyttä
    • Ajanvaraus
    • Tilaa uutiskirjeemme
  • Extranet
Yleinen

Sosiaalinen media työnhaussa

By Noora 

Onko sosiaalisella medialla mitään vaikutusta työnhakuun? Voisiko siitä olla apua työnhaussa?

Vastauksemme näihin molempiin kysymyksiin on myöntävä – kyllä, sosiaalisen median hyödyntäminen työnhaussa on oikeastaan jopa suotavaa. Sosiaalinen media on mm. madaltanut yhteyden ottamisen kynnystä, mutta kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se seikka, että sosiaalisella medialla voi olla niin positiivisia, kuin negatiivisia vaikutuksia työnhakuusi. Tämä riippuu siitä, kuinka käytät sitä.

Tässä muutama vinkki sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa:

1. Löydä sinulle sopiva kanava

Jotta voit käyttää sosiaalista mediaa onnistuneesti, sinun kannattaa valita muutama kanava, kaikkien käytettävissä olevien sijaan. Valitse aluksi kaksi kanavaa ja keskity niihin. Sisällön tuottaminen on aikaa vievää puuhaa ja keskittymällä kahteen kanavaan, sisällön tuottamisen fokusointi on tehokkaampaa.

Sinulle varmaankin herää kysymys, että mistä tiedät mitkä kanava sopivat juuri sinulle. Tähän auttaa, kun mietit, mitä kanavaa potentiaaliset työnantajasi sekä yleisösi käyttää.

Jos työskentelet visuaalisten asioiden parissa ja vahvuutenasi on kauniiden valokuvien ottaminen sekä niihin liittyvien projektien esittely, valitse kanava, joka tukee tätä. On todennäköistä, että myös tuleva työnantajasi viihtyy samanlaisten sisältöjen parissa, valitsemassasi kanavassa.

2. Kehitä henkilöbrändiäsi

Kun olet löytänyt itsellesi sopivat kanavat, ala brändäämään itseäsi ja osaamistasi. Henkilöbrändin luominen on luultua helpompaa, mutta aikaa tähänkin saa uppoamaan. Brändisi tulisi keskittyä kaikkeen siihen, mikä saa sinut erottumaan muista. Mieti siis menneitä projekteja, joita olet tehnyt ja omia arvojasi – tämän kaiken pitäisi heijastua henkilöbrändiisi.

Voit kertoa työtilanteestasi LinkedInin lisäksi sosiaalisessa mediassa. Mikäli haet aktiivisesti töitä, kerro siitä rohkeasti! Voit luoda oman somessa jaettavan ”työnhakukampanjan” ja keksiä oman hashtagin, jota käytät kaikissa kanavissasi.

Suositeltavaa on tehdä omat internetsivut, josta löytyvät työhistoriasi sekä blogisi. Kuvaa itsestäsi esittelyvideo, jossa kerrot tarkemmin tilanteestasi, osaamisestasi sekä kiinnostuksesi kohteista. Esittelyvideota on helppo jakaa eri kanavissa ja niitä jakaa mielellään myös kaverisi!

3. Verkostoidu

Sosiaalisessa mediassa sinun tulisi keskittyä seuraajamäärän sijaan omaan aktiivisuuteen ja vuorovaikutukseen. Ole siis aktiivinen, hanki kontakteja ja ota yhteyttä mielenkiintoisiin ihmisiin. Muista, että tärkeintä on verkostoitua oikeiden ihmisten kanssa. Verkostoidu oman alasi kokeneimpien konkareiden kanssa – näin saat arvokkaita vinkkejä, mutta verkostoitumisen kautta sinulle voi avautua myös uusia mahdollisuuksia.

Mikäli sinulla on tiedossasi jokin yritys, jossa haluaisit työskennellä, klikkaa itsesi LinkedIniin, naputtele hakukenttään yrityksen nimi ja katso ketä kyseisessä yrityksessä työskentelee. Seuraavaksi verkostoidu: lähetä heille pyyntö ja kerro viestissäsi, että olisit kiinnostunut työskentelemään kyseisessä yrityksessä. Tämä voi yllättäin avata sinulle odottamattomia ovia

4. Ole aktiivinen ammattilainen

Ole tarkka, mitä julkaiset sosiaalisen median kanavissasi. Mikäli olet luonut ammattiisi, osaamiseesi ja uraasi liittyvän tilin, pidä sen sävy myös sellaisena. Yksityiselämän asiat voit jakaa henkilökohtaisen tilisi puolella. Ole myös tarkka, millaisiin keskustelunaiheisiin otat kantaa. Muista myös suojata yksityisyytesi.

Muista, että uudet mahdollisuudet harvoin vain tipahtavat syliisi. Suhtaudu jokaiseen avoinna olevaan työpaikkaan mahdollisuutena rakentaa omaa portfoliotasi. Pienikin työmahdollisuus auttaa sinua lähemmäksi lopullista tavoitettasi, mutta älä anna sen herpaannuttaa keskittymistä ensisijaiseen tavoitteeseesi, kuten unelmien työpaikkaasi.

5. Linkitä sosiaalisen median kanaviisi sivustosi

Sivustosi ei välttämättä tarvitse olla verkkosivusto, voit käyttää myös ainoastaan blogia, LinkedIn-sivua tai mitä tahansa sivustoa, jonka kautta tuleva työnantajasi pääsee näkemään ammatillisen osaamisesi sekä saavutuksesi. Rakenna linkit molempiin suuntiin ja tee linkkien löytäminen sekä sinulle viestiminen mahdollisimman helpoksi. Tämä helpottaa tavoitettavuuttasi.

NÄIN HYÖDYNNÄT SOMEA:

  • Työnhakeminen ei ole mikään salaisuus, tee siitä julkista!
  • Etsi LinkedInistä kiinnostavia yrityksiä ja siellä työskenteleviä henkilöitä.
  • Etsi suosittelijoita, jotka tuntevat kyseisessä yrityksessä työskenteleviä henkilöitä.
  • Tee oma työnhakukampanja, jota jaat eri kanavissa.
Lue lisää työnhakuvinkkejä oppaastamme! Voit ladata sen käyttöösi täältä!

Jätä kommentti Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kun vierailet meillä
Edellinen blogikirjoitus
5 vinkkiä toimivan henkilöbrändin luomiseen
Seuraava blogikirjoitus
  • Ajankohtaista

    • What’s Up With Fish4Hoes.com Would It Be A Fraud? See This Assessment We Did That Explains All Of It
    • 25Dates.com Intentions to include an information Column to the Website to help the increase Daters
    • Максим Криппа и мир футбола Голос Карпат
    • Из поезда в США украли 227 кг взрывчатки ЗНАЙ ЮА
    • Vraiment Jouer Difficile à obtenir Faites le travail ?


Kuopio

Puijonkatu 45
70300 Kuopio
+358 40 055 2675

 

Jyväskylä

Gummeruksenkatu 7 
40100 Jyväskylä
+358 40 127 2265

Tampere

Teiskontie 24 
33540 Tampere
+358 40 127 2265

Linkedin Facebook Instagram